Dzisiaj o tym, co jest ważne dla managera na każdym etapie jego rozwoju i czy każdy manager musi wszystkie etapy przejść.
Jestem praktykiem – realnym, skutecznym managerem i liderem z 30-letnim doświadczeniem. Od blisko 10 lat szkolę i rozwijam managerów. Z obserwacji płynących zarówno z mojej praktyki managerskiej, zarządzania zespołami, w tym również managerami, jak też z pracy z moimi klientami, widać 3 główne etapy rozwoju managerów. Na każdym z nich są inne priorytety i inne potrzeby.
1 – 2 – 3
Jakie to etapy:
- Początkujący manager – świeży + z paroletnią praktyką
- Doświadczony manager
- Lider
1 – POCZĄTKI
Początkujący manager – tę grupę można podzielić na 2 podgrupy:
- Nowomianowany manager
- Z paroletnią praktyką
Łączy ich to, że aby sprawdzić się na stanowisku, potrzebują:
- rozwinąć określone kompetencje, takie jak motywowanie, delegowanie, informacja zwrotna, i inne
- zmienić nawyki specjalisty na podejście managerskie
- wypracować sobie szacunek, autorytet (w pozytywnym sensie) i pewność siebie w roli managera
2 – DOŚWIADCZENIE
Doświadczony manager – charakterystyka:
- Kilkuletnia i więcej praktyka
- Odnajduje się w roli managera, chce się w niej dalej rozwijać
- Chce swoją ścieżkę zawodową wiązać z rozwojem kariery managera – potrzebuje:
- zbudować plan kariery
- wiedzieć, jakie działania realizować na poszczególnych etapach tego planu
- wiedzieć, osiągnięcie jakich ambicji przyniesie mu zadowolenie z tego, co robi biznesowo
3 – BABA JAGA PATRZY
Przywódca – czyli faktyczny lider.
Jakie kluczowe cechy go charakteryzują?
- Wie, że o jakości i skuteczności jego, jako lidera świadczy jego zespół
- Chce czerpać satysfakcję ze swojej pracy, z zespołu, ze swojej kariery
- Stawia na rozwój miękkich metod, które dają twarde biznesowe rezultaty
- Jego postawa, zachowania, działania, podejście, metody opierają się na głównej przesłance: Blisko człowieka
DROGA
Nie każdy manager musi przejść wszystkie etapy. Nie każdy musi być liderem.
Firmy potrzebują jednych i drugich: managerów, którzy m.in. organizują pracę zespołu, realizują stawiane im cele, oraz liderów, którzy kreują wizję rozwoju biznesu i potrafią pociągnąć za sobą ludzi.
Pracowałam z klientami ze wszystkich trzech etapów. Na każdym z nich podstawą jest to, aby sprawdzić, co konkretnie chce się osiągnąć i dlaczego.