Co zyskasz, jeśli zamiast mówić do pracownika, zaczniesz go uważnie słuchać?
Dlaczego nie słuchając, tylko skupiając się na przekazie do pracownika, popełniasz błąd?
Z pewnością chcesz, żeby ludzie w Twoim zespole pracowali z zaangażowaniem. Zaangażowanie zespołu prowadzi nie tylko do łatwiejszego, szybszego osiągania celów. Prowadzi do usprawniania pracy, procesów, a tym samym do innowacyjnych rozwiązań.
Zespół pracujący z zaangażowaniem to świadectwo sprawności managerskiej jego szefa.
Czyli Twojej.
Aby zaangażowanie zbudować, trzeba zacząć od podstaw.
Takich, które wpływają na wszystkie umiejętności liderskie.
Tą podstawą jest umiejętność sprawnego i skutecznego komunikowania się. A jej podstawą wcale nie jest mówienie – jej podstawą jest uważne słuchanie.
Zaskakujące?
Zaskakujące jest to, jak często brakuje świadomości, jak duży wpływ ma jakość słuchania na jakość przywództwa.
Nie chodzi tu o takie słuchanie pracownika, gdy jednym uchem wpuszczasz, a drugim wypuszczasz informacje. Lub równocześnie jesteś zajęta/y czymś innym (telefonem, mailem, czymkolwiek). Albo, gdy skupiasz się przede wszystkim na tym, co Ty masz mu do powiedzenia.
Aktywne słuchanie to pełna koncentracja na drugim człowieku.
Taka, dzięki której Twój pracownik czuje, że jest dla Ciebie ważny, że go rozumiesz, że może Ci zaufać. Taka, która zaspokaja kluczowe potrzeby pracowników – bycie wysłuchanym, zrozumianym, dostrzeżonym. Słuchając w taki sposób budujesz silne relacje, motywację, satysfakcję z pracy.
W ten sposób przenosisz swoje umiejętności komunikacyjne na wyższe poziom i wpływasz na budowanie zaangażowania.
Są też inne korzyści.
Słuchając, zadając odpowiednie pytania, poznajesz swoich pracowników. W jaki sposób myślą, jak analizują, jak wyciągają wnioski, jacy są, na czym im zależy, jakie są ich mocne strony, talenty. Poznajesz ich potencjał. Tę wiedzę możesz zastosować w organizacji zadań i pracy zespołu tak, żeby dawał maksimum swoich możliwości.
Brzmi dobrze?
To zacznij wzmacniać swoje umiejętności komunikacyjne od uważnego słuchania ludzi z Twoim zespole.
A jeśli zastanawiasz się, dlaczego Twoi ludzie nie są zmotywowani, brakuje im zaangażowania, nie zależy im na pracy, są bierni, to przyjrzyj się, na ile i jak ich słuchasz.