Jedną z istotnych potrzeb zgłaszanych przez pracowników jest potrzeba, aby ich wkład pracy został doceniony. Zaspokojenie tej potrzeby leży w gestii managera.
Docenianie pracowników.
Tylko jak to robić?
GOOD JOB!
Znasz to? Można jeszcze dodać poklepanie po plecach. Wystarczy wziąć gotowy schemat, wcielić go w życie i wszyscy będą zadowoleni. Jakie to proste!
Nic bardziej mylnego. To nie jest docenianie pracowników.
Stosowanie schematu, to powielanie – często bez głębszej refleksji – formuł, wzorów, które pozbawione są faktycznej opinii managera. Wyrażenie docenienia za pomocą automatycznie odtworzonego schematu, to komunikat: tak naprawdę nic mnie nie obchodzi twoja praca, mam ważniejsze sprawy na głowie.
PRAWDZIWE UZNANIE
Bycie docenionym, to oczekiwanie PRAWDZIWEGO uznania dla wysiłku pracownika. Czy tylko wtedy, kiedy pracownik wykonał zadanie na 100%? Niekoniecznie, to zależy od etapu rozwoju pracownika, poziomu jego doświadczenia i umiejętności. Jeśli angażuje się w to, co robi, to nawet jeśli nie wszystko będzie idealnie, warto docenić to, co jego wkład pracy faktycznie przyniósł.
Doceniając dajesz pracownikowi przestrzeń do rozwoju. Pokazujesz, że to, co robi, liczy się, że jego praca ma konkretny wpływ, ma sens. Wpływasz na to, że mu się chce – motywujesz. Pracownik czuje się zauważony.
PATRZ SZEROKO
Jesteś managerem – patrz na aspekty dotyczące zarządzania ludźmi szerzej, wychodź poza własną perspektywę. Zastanów się, co jest ważne dla ludzi w Twoim zespole i jak to może wpływać na ich pracę.
Jeśli nie wiesz lub nie jesteś pewien, to pytaj, rozmawiaj z nimi.
GDY NIE DOCENIASZ
Brak uznania prowadzi do powolnej utraty proaktywności, chęci do działania, kreatywności. Postaw się na miejscu pracownika – jeśli czujesz się zaangażowany w to, co robisz, wkładasz wysiłek w to, aby dostarczyć efekty, to na koniec chcesz usłyszeć, co o Twojej pracy sądzi Twój przełożony. Masz nadzieję usłyszeć coś pozytywnego o sobie, poczuć satysfakcję z tego, co zrobiłeś. Jeśli nic takiego się nie stanie, to na jak długo wystarczy Ci zapału? Na jeszcze jeden raz, może na kilka? A co potem? Pojawi się myśl, że Ty się starasz, a w zamian nie usłyszysz nawet zwykłego: „Dziękuję”. Taka sytuacja prowadzi do wniosku, że nie warto się starać. Nie warto się wychylać. Skoro nikogo to nie interesuje.
PODZIEL SIĘ PRZEMYŚLENIAMI
Zastanów się, jakie znaczenie dla człowieka ma wyrażenie uznania dla tego, co robi. Co dla Ciebie znaczy wkład pracy Twoich pracowników? Na co ma wpływ? Co zależy od tego, z jakim nastawieniem wykonują swoją pracę? Jakie korzyści z ich pracy ma firma, Ty oraz oni sami?
W ramach doceniania podziel się ze swoimi pracownikami Twoimi przemyśleniami. Tym, co faktycznie sądzisz o ich pracy. Twoje zdanie jest dla nich ważne.