Zbudowanie zaufania wymaga czasu.
Natomiast stracić można je bardzo szybko.
Gdy manager straci zaufanie do pracowników, odbija się to na jego podejściu i postrzeganiu zespołu.
Może pojawić się obawa przed ponownym zaufaniem.
Jednak to dzięki umiejętności budowania atmosfery zaufania, pojawia się szereg istotnych aspektów funkcjonowania zespołów – współpraca, otwartość, chęć do działania, kreatywność, pewność działania, mniejsza obawa przed zmianami.
UWAGA
Manager, który potrafi stworzyć zaufanie, osiąga lepsze wyniki, a firma, w której panuje wysoki poziom zaufania, osiąga lepsze zyski.
Jednak:
- Zaufania nie da się nakazać
- Aby go dostać, trzeba go dać
- Nie pojawi się samo wraz z upływem czasu
ZAUFANIE DAJE POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
- Dbaj o etyczne zachowania twoich pracowników, zachęcaj ich do szczerości, twórz bezpieczne środowisko do otwartych rozmów o trudnych sprawach.
- Twoje podejście do etyki sprawia, czy pracownicy czują się bezpiecznie, czy nie.
BUDUJ SWÓJ AUTORYTET POPRZEZ BUDOWANIE ZAUFANIA
- Dawaj innym przykład zgodny z zasadami etycznymi
- Bierz na siebie odpowiedzialność za trudne sprawy (nie przerzucaj jej na innych)
- Sprawdzaj swoje decyzje pod kątem tendencyjności – czy komuś zaszkodzą, czy w dłuższej perspektywie twoja decyzja będzie słuszna, itp.
- W równy sposób troszcz się o pracowników – jeśli któryś z twoich pracowników ma wybitne wyniki, ale równocześnie postępuje nieetycznie wobec kogoś innego, nie przymykaj na to oczu w powodu rezultatów jego pracy
Świadomość zespołu odnośnie twojego charakteru, kompetencji i norm etycznych ma decydujące znaczenie dla osiągnięcia wiarygodności w roli lidera.
Pracownicy obdarowani zaufaniem przyjmują na siebie odpowiedzialność za organizację (firmę), której są członkami.
Budując atmosferę zaufania w zespole, odzyskasz swoje zaufanie do pracowników.