19 kwietnia 2022 beata

KOMPETENCJE NOWYCH CZASÓW

 

Świat się zmienia w coraz szybszym tempie. Następują nieprzewidziane zdarzenia o zasięgu globalnym. To wszystko, co się dzieje wokół dotyka biznesu.

W jaki sposób dotknie to obszaru oczekiwań, którym mają sprostać managerowie przyszłości?

Era pewnych postaw w zarządzaniu zaczyna się kończyć.

COŚ SIĘ KOŃCZY

Strategie – nie będą się tak liczyły, jak wizje i to wizje zmienne, umiejętność przewidywania trendów, wydarzeń i przełączania się na nowe kierunki.

Czas czekających na skutki i reagujących, gdy się objawią, skończy się bezpowrotnie.

Globalne wydarzenia i zmiany dobitnie uczą firmy w sposób doświadczalny w praktyce, że konieczna jest elastyczność działania i szybkość reagowania.

 

KLUCZ

Kluczem do przetrwania stanie się:

  • znacznie szybszy rozwój zdalnych technologii, również w nowych niż do tej pory dziedzinach,
  • więcej i lepsze innowacje,
  • poprawa płynności finansowej.

Firmy będą potrzebowały:

  • proaktywności działania,
  • umiejętności przewidywania potrzeb,
  • szybkiego tempa zmian (znane nam powiedzenie, że jedyną pewną stałą jest ciągła zmiana zmieni się w podejście, że zmiana jest potrzebna do życia, jak powietrze),
  • jasnego i przejrzystego planu działania (a w zasadzie planów związanych z kolejnymi zmianami),
  • przy równoczesnym zdobywaniu i utrzymaniu zaufania wśród pracowników.

 

LIDERZY

Jakich managerów będą potrzebowały firmy?

  • Potrafiących przewidzieć zmiany, szybko przez nie przejść i przeprowadzać przez nie swoje zespoły. To nie to samo, co zarządzanie zmianą.
  • Potrafiących proaktywnie działać zamiast reagować.
  • Potrafiących zapewnić pracownikom poczucie stabilności w ciągle i szybko zmieniającej się rzeczywistości i tym samym budować zaufanie. Zaufanie zespołów jest niezbędne do sprawnego funkcjonowania firm.
  • Potrafiących komunikować się dwukierunkowo. Komunikacja skupiona na celach i ich realizacji zostanie zastąpiona dialogiem – nastawionym na poznanie potrzeb pracowników, nadanie kierunku działania, przeprowadzanie przez zmiany. Taka komunikacja będzie wspierać budowanie zaufania.
  • Potrafiących myśleć szeroką perspektywą, kreować pomysły i być innowatorami.
  • Odwaga w działaniu, umiejętność radzenia sobie z nieprzewidywalnością, a nawet upatrywanie w niej biznesowych szans, będzie nieocenioną kompetencją przyszłych liderów.

Czas się do tego przygotować.

, , , , , , , ,