Świat się zmienia w coraz szybszym tempie. Następują nieprzewidziane zdarzenia o zasięgu globalnym. To wszystko, co się dzieje wokół dotyka biznesu.
W jaki sposób dotknie to obszaru oczekiwań, którym mają sprostać managerowie przyszłości?
Era pewnych postaw w zarządzaniu zaczyna się kończyć.
COŚ SIĘ KOŃCZY
Strategie – nie będą się tak liczyły, jak wizje i to wizje zmienne, umiejętność przewidywania trendów, wydarzeń i przełączania się na nowe kierunki.
Czas czekających na skutki i reagujących, gdy się objawią, skończy się bezpowrotnie.
Globalne wydarzenia i zmiany dobitnie uczą firmy w sposób doświadczalny w praktyce, że konieczna jest elastyczność działania i szybkość reagowania.
KLUCZ
Kluczem do przetrwania stanie się:
- znacznie szybszy rozwój zdalnych technologii, również w nowych niż do tej pory dziedzinach,
- więcej i lepsze innowacje,
- poprawa płynności finansowej.
Firmy będą potrzebowały:
- proaktywności działania,
- umiejętności przewidywania potrzeb,
- szybkiego tempa zmian (znane nam powiedzenie, że jedyną pewną stałą jest ciągła zmiana zmieni się w podejście, że zmiana jest potrzebna do życia, jak powietrze),
- jasnego i przejrzystego planu działania (a w zasadzie planów związanych z kolejnymi zmianami),
- przy równoczesnym zdobywaniu i utrzymaniu zaufania wśród pracowników.
LIDERZY
Jakich managerów będą potrzebowały firmy?
- Potrafiących przewidzieć zmiany, szybko przez nie przejść i przeprowadzać przez nie swoje zespoły. To nie to samo, co zarządzanie zmianą.
- Potrafiących proaktywnie działać zamiast reagować.
- Potrafiących zapewnić pracownikom poczucie stabilności w ciągle i szybko zmieniającej się rzeczywistości i tym samym budować zaufanie. Zaufanie zespołów jest niezbędne do sprawnego funkcjonowania firm.
- Potrafiących komunikować się dwukierunkowo. Komunikacja skupiona na celach i ich realizacji zostanie zastąpiona dialogiem – nastawionym na poznanie potrzeb pracowników, nadanie kierunku działania, przeprowadzanie przez zmiany. Taka komunikacja będzie wspierać budowanie zaufania.
- Potrafiących myśleć szeroką perspektywą, kreować pomysły i być innowatorami.
- Odwaga w działaniu, umiejętność radzenia sobie z nieprzewidywalnością, a nawet upatrywanie w niej biznesowych szans, będzie nieocenioną kompetencją przyszłych liderów.
Czas się do tego przygotować.