W czasie kryzysu przywództwo ma największe znaczenie. Tymczasem wielu managerów ma problem z przewodzeniem zespołom w trudnych okolicznościach.
Wynika to z różnych przyczyn.
Jedną z nich jest całkiem zwyczajna w takich sytuacjach, ludzka postawa wycofania i bardziej indywidualistycznego niż społecznego podejścia.
WERYFIKACJA
Kryzys jest sprawdzianem faktycznego przywództwa.
Weryfikuje i uwidacznia tych, którzy okazują się pustymi w środku „białymi kołnierzykami”.
Odkrywa też tych, którzy w sposób nieoczekiwany przejmują przewodzenie i dobrze radzą sobie w trudnych okolicznościach.
PRZYWÓDZTWO
Prawdziwi przywódcy potrafią rozpoznać w sobie skłonność do wycofania się, przezwyciężyć ją i wspierać swoje otoczenie, zarówno biznesowe, jak też pozazawodowe.
Wiedzą, że w sytuacji kryzysowej ich doświadczenie, zachowanie racjonalnego podejścia, wskazówki, decyzje, postawa mają ogromny wpływ na pracowników, biznes, społeczeństwo. Nie tylko tu i teraz, ale również w dalszej perspektywie.
POSTAWA
Trzy najważniejsze, cenne elementy postawy managera w sytuacji niepewności, jaką niesie ze sobą kryzys:
- racjonalne podejście
- kompetencje przywódcze
- zachowanie pewności siebie
I to pomimo presji sytuacji.
Te trzy filary postawy managera wzmacniają jego zdolności potrzebne do przetrwania – jemu, pracownikom, firmie.
WĄTPLIWOŚCI
Taka postawa nie oznacza jednak, że prawdziwy lider jest cyborgiem, który nie odczuwa w żadnym stopniu niepewności i zawsze wie, co należy zrobić.
Każdy z nas ma prawo do chwili zwątpienia, natomiast ważne jest, w jaki sposób potrafimy sobie z nią poradzić i z niej wyjść.
Nie wszystko musisz wiedzieć Ty sam, nie na wszystkie pytania i wątpliwości musisz znać odpowiedzi.
WSPARCIE
Dlatego szczególnie w obliczu kryzysu staraj się identyfikować i wspierać pracowników o wysokim potencjale.
Bądź otwarty na pomysły osób z Twojego zespołu.
W ten sposób zbudujesz otoczenie, które z dużo większym prawdopodobieństwem poradzi sobie z trudnościami teraz i w przyszłości.
Natomiast, jeśli sam czegoś nie wiesz – pytaj. Każdy manager czasem potrzebuje wskazówek kogoś innego: drugiego managera, współpracownika, czy mentora.