25 stycznia 2022 beata

PRZYWÓDZTWO W KRYZYSIE

 

W czasie kryzysu przywództwo ma największe znaczenie. Tymczasem wielu managerów ma problem z przewodzeniem zespołom w trudnych okolicznościach.

Wynika to z różnych przyczyn.

Jedną z nich jest całkiem zwyczajna w takich sytuacjach, ludzka postawa wycofania i bardziej indywidualistycznego niż społecznego podejścia.

WERYFIKACJA

Kryzys jest sprawdzianem faktycznego przywództwa.

Weryfikuje i uwidacznia tych, którzy okazują się pustymi w środku „białymi kołnierzykami”.

Odkrywa też tych, którzy w sposób nieoczekiwany przejmują przewodzenie i dobrze radzą sobie w trudnych okolicznościach.

 

PRZYWÓDZTWO

Prawdziwi przywódcy potrafią rozpoznać w sobie skłonność do wycofania się, przezwyciężyć ją i wspierać swoje otoczenie, zarówno biznesowe, jak też pozazawodowe.

Wiedzą, że w sytuacji kryzysowej ich doświadczenie, zachowanie racjonalnego podejścia, wskazówki, decyzje, postawa mają ogromny wpływ na pracowników, biznes, społeczeństwo. Nie tylko tu i teraz, ale również w dalszej perspektywie.

 

POSTAWA

Trzy najważniejsze, cenne elementy postawy managera w sytuacji niepewności, jaką niesie ze sobą kryzys:

  • racjonalne podejście
  • kompetencje przywódcze
  • zachowanie pewności siebie

I to pomimo presji sytuacji.

Te trzy filary postawy managera wzmacniają jego zdolności potrzebne do przetrwania – jemu, pracownikom, firmie.

 

WĄTPLIWOŚCI

Taka postawa nie oznacza jednak, że prawdziwy lider jest cyborgiem, który nie odczuwa w żadnym stopniu niepewności i zawsze wie, co należy zrobić.

Każdy z nas ma prawo do chwili zwątpienia, natomiast ważne jest, w jaki sposób potrafimy sobie z nią poradzić i z niej wyjść.

Nie wszystko musisz wiedzieć Ty sam, nie na wszystkie pytania i wątpliwości musisz znać odpowiedzi.

 

WSPARCIE

Dlatego szczególnie w obliczu kryzysu staraj się identyfikować i wspierać pracowników o wysokim potencjale.

Bądź otwarty na pomysły osób z Twojego zespołu.

W ten sposób zbudujesz otoczenie, które z dużo większym prawdopodobieństwem poradzi sobie z trudnościami teraz i w przyszłości.

Natomiast, jeśli sam czegoś nie wiesz – pytaj. Każdy manager czasem potrzebuje wskazówek kogoś innego: drugiego managera, współpracownika, czy mentora.

, , , , , , ,