Ze zmianą za pan brat.
A przynajmniej bez tracenia energii na mało skuteczne działania. Co nie oznacza, że będzie Ci łatwo.
Zmiana jest wpisana w funkcjonowanie managera. Jest czymś nieuniknionym. Firma oczekuje od managera umiejętności wdrażania zmian w organizacji, przeprowadzania ludzi przez proces zmiany, wreszcie dostosowania się (samemu i osobiście) do dziejących się zmian.
GADZI MÓZG
Z drugiej strony, tak zwyczajnie po ludzku, zmiana jest czymś – szczególnie, gdy chodzi o zmiany niezapowiedziane, zaskakujące – co wywołuje w człowieku reakcję uciekaj albo walcz. Związane to jest z działaniem tzw. mózgu gadziego. Stąd dość częsta w sytuacji zmiany reakcja dotycząca podejmowania z nią walki.
Problem w tym, że zmianę w organizacji ciężko jest zwalczyć. Spowodowanie, że zmiana się nie odbędzie graniczy z niemożliwością.
ZMIANA – OSWOJENIE (SIĘ)
Jeśli dotknęła Cię zmiana, szczególnie związana bezpośrednio z Twoją osobą, pamiętaj że tym więcej zyskasz, im szybciej przełączysz myślenie z emocjonalnego na racjonalne.
Może Ci w tym pomóc szczera, przemyślana odpowiedź na kilka pytań:
- Co takiego wydarzy się po moim wejściu w zmianę? Jakie mogą być alternatywne scenariusze?
- Co się stanie, jeśli odmówię wejścia w zmianę i za wszelką cenę będę się starać funkcjonować na dotychczasowych zasadach?
- Jakie korzyści mogę odnieść z tytułu tej zmiany? Co mogę zyskać teraz? W przyszłości?
- Co mogę stracić na skutek tej zmiany? Jakie to niesie dla mnie konsekwencje na poziomie świadomości, sensu funkcjonowania?
- Jaki potencjalnie najlepszy scenariusz jest możliwy dla mnie na skutek tej zmiany? A jaki najgorszy? Jak mogę przygotować się na te scenariusze?
- Kim chcę być w przyszłości? Jak ma wyglądać moje życie zawodowe? W jaki sposób mogę w tym celu wykorzystać bieżącą sytuację?