25 maja 2021 beata

ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ

 

Gdy w firmie pada pytanie o to, co nie działa, czego brakuje, co jest ważne, bardzo często pojawia się odpowiedź: komunikacja.

Tymczasem komunikacja, przekazywanie informacji to nie tylko przekaz słowny. Nie kończy się na przekazaniu przekazaniu komunikatu. Choć często to właśnie z tym kojarzona jest komunikacja.

DOBRA KOMUNIKACJA

Dobra komunikacja, to pozyskiwanie informacji, przekazywanie własnych myśli w sposób uwzględniający uwarunkowania, cechy, potrzeby i możliwości innych ludzi.

Każdy z nas subiektywnie interpretuje otrzymane informacje. Odbierane komunikaty wywołują skojarzenia, słowom przypisywane jest jakieś znaczenie.

Jeśli przekazane informacje są zostawione same sobie, to ich efekt i zrozumienie może być zupełnie inne od zamierzonego.

 

CO JEST BAZĄ SPRAWNEJ KOMUNIKACJI?

Dla managera umiejętność komunikacji jest niezwykle istotna.

To źródło informacji, a także narzędzie ich przedstawiania. Aby manager realizował to sprawnie i z efektem, potrzebne do tego są dwie kluczowe kompetencje:

  • Słuchanie aktywne
  • Zadawanie adekwatnych pytań

 

JAKOŚĆ

Komunikacja, to jedna z najczęściej wymienianych kompetencji managera.

Jak możesz być dobry w komunikacji, jeśli nie będziesz umiał prawdziwie słuchać i pytać?

Tu nie ma miejsca na pośpiech.

Tu liczy się jakość.

 

KOMUNIKACJA Z SUKCESEM

Aby zrealizować przekaz skutecznie, manager musi poznać ludzi, którymi zarządza, ich potrzeby, dowiedzieć się, co myślą i w jaki sposób przyjmują komunikaty.

Bez wspomnianych wyżej kompetencji nie zrobi tego dobrze.

To, co często można zaobserwować w firmach, to szybkie rzucanie komunikatów, bez weryfikowania ich zrozumienia, w oparciu o nieuzasadnione założenia odbioru i reakcji. A kwestia zrozumienia ludzi, pozyskiwania od nich informacji i uwzględniania ich w komunikacji należy do rzadkości.

Tymczasem, aby odnieść sukces, managerowi potrzebna jest umiejętność pozyskiwania i przekazywania informacji – zarządzanie komunikacją.

, , , , , , ,