Gdy w firmie pada pytanie o to, co nie działa, czego brakuje, co jest ważne, bardzo często pojawia się odpowiedź: komunikacja.
Tymczasem komunikacja, przekazywanie informacji to nie tylko przekaz słowny. Nie kończy się na przekazaniu przekazaniu komunikatu. Choć często to właśnie z tym kojarzona jest komunikacja.
DOBRA KOMUNIKACJA
Dobra komunikacja, to pozyskiwanie informacji, przekazywanie własnych myśli w sposób uwzględniający uwarunkowania, cechy, potrzeby i możliwości innych ludzi.
Każdy z nas subiektywnie interpretuje otrzymane informacje. Odbierane komunikaty wywołują skojarzenia, słowom przypisywane jest jakieś znaczenie.
Jeśli przekazane informacje są zostawione same sobie, to ich efekt i zrozumienie może być zupełnie inne od zamierzonego.
CO JEST BAZĄ SPRAWNEJ KOMUNIKACJI?
Dla managera umiejętność komunikacji jest niezwykle istotna.
To źródło informacji, a także narzędzie ich przedstawiania. Aby manager realizował to sprawnie i z efektem, potrzebne do tego są dwie kluczowe kompetencje:
- Słuchanie aktywne
- Zadawanie adekwatnych pytań
JAKOŚĆ
Komunikacja, to jedna z najczęściej wymienianych kompetencji managera.
Jak możesz być dobry w komunikacji, jeśli nie będziesz umiał prawdziwie słuchać i pytać?
Tu nie ma miejsca na pośpiech.
Tu liczy się jakość.
KOMUNIKACJA Z SUKCESEM
Aby zrealizować przekaz skutecznie, manager musi poznać ludzi, którymi zarządza, ich potrzeby, dowiedzieć się, co myślą i w jaki sposób przyjmują komunikaty.
Bez wspomnianych wyżej kompetencji nie zrobi tego dobrze.
To, co często można zaobserwować w firmach, to szybkie rzucanie komunikatów, bez weryfikowania ich zrozumienia, w oparciu o nieuzasadnione założenia odbioru i reakcji. A kwestia zrozumienia ludzi, pozyskiwania od nich informacji i uwzględniania ich w komunikacji należy do rzadkości.
Tymczasem, aby odnieść sukces, managerowi potrzebna jest umiejętność pozyskiwania i przekazywania informacji – zarządzanie komunikacją.