18 maja 2021 beata

WIELOPŁASZCZYZNOWOŚĆ RZECZYWISTOŚCI MANAGERA

 

Bycie managerem to umiejętność sprawnego poruszania się w kilku różnych bytach i czasoprzestrzeniach.

Z jednej strony manager musi w zakresie swojej odpowiedzialności realizować cele biznesowe firmy. Z drugiej strony umieć współpracować z innymi managerami. Z trzeciej – kierować ludźmi. Z czwartej – umieć dostrzegać krótkoterminowe realia, ryzyka, możliwości. A z piątej – mieć długoterminową wizję i potrafić do niej dotrzeć.

SZÓSTY BYT

Od pewnego czasu jest też szósty byt – świat zmienności i niepewności oraz niespodziewanych wydarzeń.

W tych okolicznościach manager musi umieć przewidywać zmiany, dostosowywać działania tak, aby je uprzedzać, modyfikować przyjętą strategię i wizję.

Pogodzenie tych wszystkich perspektyw jest nie lada sztuką, a nabycie takiej umiejętności zabiera trochę czasu.

 

5 PODSTAWOWYCH DZIAŁAŃ MANAGERA

Peter F. Drucker wskazuje na pięć podstawowych działań, które są wspólne dla wszystkich managerów (bez względu na obszar działania, funkcję, czy pozycję):

  • Ustalanie celów
  • Organizowanie
  • Motywowanie i informowanie
  • Mierzenie efektów
  • Rozwijanie ludzi

W każdym z tych działań można uzyskać dobry i zły efekt. W sposób zamierzony, celowy, jak też nie zdając sobie z tego sprawy.

Przed managerem stoi pełno wyzwań, którym musi sprostać. Zależności i konsekwencji, z którymi musi sobie poradzić.

Rzeczywistość managera jest skomplikowana.

 

RYZYKA BŁĘDÓW W DZIAŁANIACH

Ustawienie celów w zespole niespójne ze strategią firmy generuje ryzyko porażki przedsiębiorstwa.

Nieodpowiednie motywowanie, przekazywanie niepełnych informacji nie pozwala wykorzystać w pełni i na optymalnym poziomie zasobów organizacji.

Nieumiejętne organizowanie może skutkować przydzieleniem niewłaściwych zasobów i kompetencji do zadań.

Brak właściwych mierników zaburza ocenę stanu faktycznego i ogranicza możliwość przewidywania i zapobiegania ryzykom biznesowym.

Nierozwijanie ludzi prowadzi do utraty satysfakcji (lub jej nieosiągnięcia) pracowników i w efekcie obniżenia wydajności pracy oraz słabszych rezultatów.

, , , , , , ,