Dwie najbardziej podstawowe kompetencje dobrego managera, to dla mnie aktywne słuchanie oraz zadawanie adekwatnych pytań.
Słuchanie jest podstawą rozwoju innych kompetencji managerskich. Razem z umiejętnością zadawania właściwych pytań jest bazą, na której możesz zbudować całą resztę.
ADEKWATNE PYTANIA
Zadawanie przez managera adekwatnych pytań motywuje ludzi do zaangażowania w pracę. Pozwala bowiem pracownikom na generowanie własnych pomysłów i rozwiązań. Zadawanie adekwatnych pytań jest sztuką.
Nie bez powodu warto najpierw nauczyć się słuchać na głębszym poziomie. Wówczas mamy zbudowaną podstawę do zadawania ważnych i odpowiednich pytań.
KORZYŚCI Z PYTAŃ
Adekwatne pytania, zadawanie pytań – co w tym może być takiego istotnego? To, w jaki sposób i o co pytasz oraz w jakim momencie, pozwala na:
- Zdobycie informacji
- Inspirowania do myślenia i kreatywności
- Motywacji do działania
- Budowanie relacji
- Okazanie szacunku
- Dawanie uwagi
- Prawdziwe słuchanie
- Budowanie zaufania
- Okazanie zrozumienia
- Prawdziwe poznanie drugiej osoby
UMIEJĘTNOŚĆ ZADAWANIA ADEKWATNYCH PYTAŃ
Kompetencja ta pozwala managerowi na rozwój poczucia odpowiedzialności w zespole (udzielanie odpowiedzi na właściwe pytania jest formą deklaracji ze strony pracowników). Tym samym wzmacnia jego zdolności przywódcze.
Dzięki odpowiednim pytaniom manager dociera do głębszych warstw, do sedna spraw. W przypadku problemu, wyzwania, zamiast powierzchownego zaleczenia sytuacji, dzięki pytaniom może doprowadzić do rozwiązania (przez zespół) jego faktycznego źródła.