5 marca 2024 beata

ZADAWANIE ADEKWATNYCH PYTAŃ – KORZYŚCI

 

Dwie najbardziej podstawowe kompetencje dobrego managera, to dla mnie aktywne słuchanie oraz zadawanie adekwatnych pytań.

Słuchanie jest podstawą rozwoju innych kompetencji managerskich. Razem z umiejętnością zadawania właściwych pytań jest bazą, na której możesz zbudować całą resztę.

ADEKWATNE PYTANIA

Zadawanie przez managera adekwatnych pytań motywuje ludzi do zaangażowania w pracę. Pozwala bowiem pracownikom na generowanie własnych pomysłów i rozwiązań. Zadawanie adekwatnych pytań jest sztuką.

Nie bez powodu warto najpierw nauczyć się słuchać na głębszym poziomie. Wówczas mamy zbudowaną podstawę do zadawania ważnych i odpowiednich pytań.

KORZYŚCI Z PYTAŃ

Adekwatne pytania, zadawanie pytań – co w tym może być takiego istotnego? To, w jaki sposób i o co pytasz oraz w jakim momencie, pozwala na:

  • Zdobycie informacji
  • Inspirowania do myślenia i kreatywności
  • Motywacji do działania
  • Budowanie relacji
  • Okazanie szacunku
  • Dawanie uwagi
  • Prawdziwe słuchanie
  • Budowanie zaufania
  • Okazanie zrozumienia
  • Prawdziwe poznanie drugiej osoby

UMIEJĘTNOŚĆ ZADAWANIA ADEKWATNYCH PYTAŃ

Kompetencja ta pozwala managerowi na rozwój poczucia odpowiedzialności w zespole (udzielanie odpowiedzi na właściwe pytania jest formą deklaracji ze strony pracowników). Tym samym wzmacnia jego zdolności przywódcze.

Dzięki odpowiednim pytaniom manager dociera do głębszych warstw, do sedna spraw. W przypadku problemu, wyzwania, zamiast powierzchownego zaleczenia sytuacji, dzięki pytaniom może doprowadzić do rozwiązania (przez zespół) jego faktycznego źródła.

, , , , , , , , ,