„Ludzie ci ufają, kiedy jesteś szczery i autentyczny, a nie gdy jesteś kopią kogoś innego”
Bill George, prezes Medtronic, profesor Harvard Business School
Dlatego ważne jest rozwijanie i doskonalenie autentycznego przywództwa.
JAK BUDOWAĆ ZAUFANIE I OTWARTOŚĆ W ZESPOLE?
Manager, który opiera relacje między sobą a pracownikami na zaufaniu, osiąga dużo lepsze rezultaty.
Zaufanie jest znacznie bardziej skutecznym sposobem koordynacji działań zespołu i współpracy niż jakiekolwiek motywatory finansowe.
JAKIE DZIAŁANIA PROWADZĄ DO ZBUDOWANIA ZAUFANIA?
Ogromne znaczenie dla budowania atmosfery zaufania i otwartości ma etyka i uczciwość. To, w jaki sposób manager podchodzi do kwestii etyki sprawia, czy jego pracownicy czują się bezpiecznie, czy nie.
Jako manager dbaj o swoją wiarygodność w roli lidera. Decydujące znaczenie ma tutaj Twoja świadomość własnego charakteru, kompetencji oraz norm etycznych, którymi się kierujesz.
Budowanie zaufania i otwartości opieraj na takich działaniach, jak:
- dawanie przykładu zgodnego z zasadami etycznymi
- dbanie o etyczne zachowania pracowników
- branie odpowiedzialności za trudne sprawy na siebie, a nie przerzucanie jej na innych
- tworzenie bezpiecznego środowiska dla rozmów z pracownikami o trudnych tematach
- dbanie o to, aby Twoje decyzje nie były tendencyjne, weryfikowanie czy okażą się słuszne w dłuższej perspektywie
- zachęcanie pracowników do szczerości
- sprawiedliwe troszczenie się o pracowników i sprawiedliwe ocenianie pracowników