Efektywność osobista polega na osiąganiu najlepszych rezultatów przy najmniejszych nakładach i pełnym wykorzystaniu własnego potencjału.
Składa się na nią wiele umiejętności, w tym poczucie odpowiedzialności, znajomość swoich mocnych stron i umiejętne korzystanie z nich, dobra organizacja, motywacja wewnętrzna, chęć uczenia się, wyznaczanie i realizacja celów, asertywność, bycie ekspertem w swojej dziedzinie.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
To odwaga w podejmowaniu decyzji oraz ponoszeniu za nie konsekwencji. Kiepski manager, gdy okaże się, że podjął złą decyzję, przerzuci za nią winę na pracowników. Lub będzie unikał podejmowania decyzji. Dobry manager bierze na siebie odpowiedzialność za swoje decyzje. A zła decyzja – jest dobrą okazją do uczenia się na błędach.
MOCNE STRONY
To filary, na których warto opierać swoje działania. Świadomość własnych mocnych stron pozwala na umiejętne korzystanie z nich, dzięki czemu uzyskuje się lepsze efekty.
DOBRA ORGANIZACJA
Pozwala na utrzymanie koncentracji na rzeczach naprawdę istotnych. Pomaga uniknąć wszelkiego rodzaju rozpraszaczy, a także zrezygnować z tego, co nie służy realizacji założonych celów.
MOTYWACJA WEWNĘTRZNA
Jest motorem do działania. Umiejętność odnajdywania w sobie siły napędowej sprzyja osiąganiu sukcesów. Jest działaniem wynikającym z poczucia wewnętrznej potrzeby, bez zależności od bodźców zewnętrznych, bez czekania aż coś lub ktoś obudzą moją motywację.
UCZENIE SIĘ
Bez ciągłego rozwoju, uczenia się, nie ma efektywności. Świat wokół nas zmienia się, zmieniają się ludzie, to, co nas otacza. Aby być dobrym managerem musisz dbać o swój ciągły rozwój. W momencie, kiedy staniesz w miejscu, natychmiast zaczniesz się cofać.
WYZNACZANIE I REALIZACJA CELÓW
Umiejętność wyznaczania celów, to określanie kierunku działania. Jeśli działasz bez konkretnego celu, to tak, jakbyś poruszała/poruszał się we mgle. Gdy znasz swoje cele, to wiesz dokąd zmierzasz i łatwiej jest ci skupić energię oraz swoje zasoby na ich realizacji.
ASERTYWNOŚĆ
Jest umiejętnością, dzięki której łatwiej będzie Ci skupić się na sprawach istotnych. To umiejętność odmawiania bez zrażania do siebie innych. Po to, aby nie brać na siebie zbyt dużo i nie dać się wykorzystywać innym.
ABY BYĆ EFEKTYWNYM
Musisz zadbać o to, aby być ekspertem w swojej dziedzinie. Wówczas będziesz skuteczna/skuteczny w tym, co robisz. Będąc ekspertem, staniesz się autorytetem. Dbaj o swój stały rozwój, ucz się, zdobywaj wiedzę i doświadczenie.
Efektywność osobista to większa samoświadomość i lepsza kontrola nad przebiegiem swojego życia osobistego i zawodowego.