Ludzie nie odchodzą z firm, tylko od swoich szefów. To stwierdzenie jest bardzo prawdziwe. Natomiast sytuacja managerów jest bardziej skomplikowana, niż to pozornie wygląda.
Co Ci pomoże w praktycznym zbudowaniu zaangażowania w zespole?
Buduj zaangażowanie pracowników za pomocą kluczowych w tej kwestii kompetencji (wiele informacji na ten temat znajdziesz w innych artykułach na moim blogu).
SAME KOMPETENCJE TO NIE WSZYSTKO
Na umiejętność budowania zaangażowania w zespole składa się co najmniej kilka kompetencji. Należą do nich między innymi motywowanie, delegowanie zadań i odpowiedzialności, dobrej jakości komunikacja, w tym umiejętność uważnego słuchania i zadawania adekwatnych pytań, udzielanie rozwojowej informacji zwrotnej, wyznaczanie celów, budowanie relacji i zaufania.
Jednak same kompetencje nie wystarczą.
Jest jeszcze kilka ważnych kwestii, które koniecznie musisz wziąć pod uwagę, aby Twoje starania przyniosły efekty.
6 ASPEKTÓW BUDOWANIA ZAANGAŻOWANIA W ZESPOLE
Aby Twoje działania były skuteczne, zadbaj o następujące kwestie:
- Źródło, z którego czerpiesz wiedzę (mentor, szkoła biznesu, szkolenia, konferencje) powinno być silnie oparte na praktyce, nie na samej teorii, a ludzie tę wiedzę przekazujący powinni mieć praktyczne doświadczenie.
- Jeszcze ważniejszym etapem w rozwoju, niż samo pozyskanie wiedzy, jest jej wdrożenie do stosowania. Zadbaj o wsparcie doświadczonych osób na tym etapie.
- Sprawdzaj, w jaki sposób wprowadzane przez Ciebie zmiany przekładają się na Twoje rezultaty pracy, a także rezultaty pracy Twojego zespołu.
- Poszukaj też kogoś, kto pokaże Ci, jak w zwinny i dyplomatyczny sposób poruszać się w skomplikowanej sieci relacji między innymi liderami oraz Twoim szefem. Ta umiejętność jest istotna dla rozwoju Twojej kariery.
- Masz prawo do odczuwania frustracji, czy złości. Unikaj przelewania ich na swoich pracowników, Zamiast tego znajdź najlepszą dla siebie metodę na dawanie upustu negatywnym emocjom (np. sport, spacer, pisanie).
- Zadbaj o realizację swoich potrzeb. Ty też jesteś pracownikiem i spełnienie Twoich potrzeb w pracy przyniesie Ci satysfakcję. A szef odczuwający zadowolenie z pracy, to większa szansa dla pracowników na stworzenie zaangażowania w zespole, bo on już na własnej skórze odczuwa, jaki to daje efekt.