Dla managera taka sytuacja jest mocno problematyczna.
Natomiast Twoja reakcja powinna być dopasowana do przyczyn, a ich może być co najmniej kilka.
Sprawdź trzy potencjalne powody i odpowiedz na pytania do każdej z nich.
TWOJE OCZEKIWANIA
Twoje oczekiwania nie są dopasowane do możliwości pracownika
- Czego dokładnie oczekujesz od pracownika?
- Jakie pracownik ma dotychczasowe praktyczne doświadczenia w tej kwestii?
- Czego pracownik musi się nauczyć, aby wykonać zadanie zgodnie z Twoimi oczekiwaniami?
Aby zadania działały rozwojowo, powinny być trochę na wyrost. Jeśli są zbyt wymagające, pracownik sobie z nimi po prostu nie poradzi. A ponadto będzie obawiał się do tego przyznać.
KOMUNIKACJA
Pojawia się problem w komunikacji
- Co pracownik zrozumiał z Twojego przekazu?
- Skąd to wiesz?
- Co chciał Ci przekazać pracownik?
Pamiętaj, że komunikacja to proces dwukierunkowy. Zrozumienie Twojego przekazu może być całkiem inne niż Ci się wydaje. Dlatego warto, abyś zapytał pracownika o to, w jaki sposób zrozumiał to, co mu przekazałeś. Druga istotna kwestia, to Twoja gotowość wysłuchania pracownika. Umiejętność prawdziwego słuchania oraz zadawania pytań jest podstawą komunikacji.
NASTAWIENIE
Problem leży w nastawieniu pracownika do pracy
- Na ile pracownik bierze odpowiedzialność za wykonanie zadania?
- Z czego to wynika?
- Jakie kompetencje są potrzebne do wykonania zadania?
Zdarza się, że ludzie wykonują pracę, której nie lubią lub do której nie mają odpowiednich umiejętności. W takim przypadku trudno o satysfakcję z pracy. Sprawdź, jakie są mocne strony pracownika i w jakim zakresie obowiązków mógłby je wykorzystać.
COŚ JESZCZE
Zastanów się nad jeszcze jednym aspektem.
Na ile pracownik Ci ufa?
Dzięki zaufaniu rośnie kreatywność, wydajność, pokonywane są przeszkody, a wzajemne relacje stają się mocniejsze.