Zapraszam Cię, Drogi Managerze, do spojrzenia na siebie z perspektywy Twojego otoczenia. A także do odniesienia tego, co w ten sposób dostrzeżesz, do swoich własnych zachowań, do swojego postępowania, postawy oraz przede wszystkim tego, co poprzez to wszystko chcesz osiągnąć w aspekcie lubienia lub nielubienia.
Na początek rozejrzyjmy się wokół.
PARĘ PYTAŃ
W ilu zespołach, firmach – tych, które sam znasz lub znasz z opowieści Twoich znajomych – są managerowie, którzy są lubiani? I następne pytanie: ilu takich managerów jest?
Zakładam, że na to pytanie odpowiesz, że trochę ich jest. Tu być może wymienisz nawet pewną liczbę konkretnych przykładów takich osób. Świetnie! Tylko, że to jest obrazek widziany Twoimi oczami. A w końcu pytanie dotyczy stosunku emocjonalnego ze strony pracowników. Nie ze strony innych managerów.
Tak więc Twoja opinia na ten temat i Twój ogląd sytuacji nie mają tutaj większego znaczenia. Aby odpowiedzieć na te pytania, trzeba spojrzeć na to oczami ludzi, którzy pracują dla managerów.
LUBIĘ
Zacznijmy najpierw od tego, na co pracownicy zwracają uwagę i dzięki czemu odbierają swoich przełożonych pozytywnie. Takie cechy szefa, to przede wszystkim:
- Dotrzymuje obietnic
- Potrafi zbudować zaufanie
- Otwarty na ludzi
- Nie faworyzuje niektórych oraz sprawiedliwe ocenia pracowników
- Potrafi udzielać informacji zwrotnej oraz doceniać pracę ludzi
- Sam jest zaangażowany w pracy
- Ma poczucie humoru
NIE LUBIĘ
Dla równowagi spójrzmy też na te elementy, których ludzie nie lubią u swoich przełożonych. Często wśród nich znajdą się następujące cechy:
- Brak kompetencji
- Przesadna kontrola
- Udawane relacje z zespołem
- Krytyka podwładnych
- Brak doceniania
- Brak komunikacji
- Brak wsparcia
PO CO?
Na koniec pytanie: czy Twoi pracownicy muszą Cię lubić?
Jeśli stawiasz sobie taki cel, jako priorytet lub jeden z priorytetów, to zadaj sobie pytanie, po co mają Cię lubić i co w ten sposób chcesz osiągnąć. Zdecydowanie ważniejszy jest powód, dla którego chciałbyś ten cel osiągnąć niż lubienie samo w sobie.
Nastawiając się na bycie lubianym szefem za wszelką cenę, prędzej czy później pojawi się dylemat. Gdy np. będziesz musiał kogoś zwolnić lub zakomunikować, że wynagrodzenia zostaną obcięte.
Postawię tezę, że dobry manager nie zawsze musi być lubiany. W życie managera wpisane jest bowiem podejmowanie niepopularnych decyzji, komunikowanie trudnych tematów i inne źle przyjmowane działania. Natomiast nie wyklucza to tego, że może być postrzegany przez ludzi w ogólnym rozrachunku w sposób pozytywny.
Dopóki szanujesz ludzi i jesteś wobec nich uczciwy, nawet przekazując złe informacje budujesz dobrą markę.