18 stycznia 2022 beata

POKOLENIE Z W ZESPOLE

 

Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy.

Jak będzie wyglądać codzienność w życiu zawodowym, gdy w firmach pojawiać się będzie coraz więcej przedstawicieli tej generacji?

Od jakiegoś czasu w różnych źródłach pojawia się sporo obaw przed młodymi Z-tkami. A to, że są roszczeniowi, że niestabilni, że nie potrafią się skoncentrować, że ciężko się z nimi porozumieć.

Skutkiem tego pracodawcy i managerowie często podchodzą do nich nieufnie.

Pokolenie z – jakie jest?

Urodzeni po 1995r. (choć niektóre źródła podają, że po 2000r.).

Nie znają świata bez internetu i mediów społecznościowych, świetnie znają cyfrowe technologie – to ich naturalne środowisko. Kontakt bezpośredni wypierany jest przez kontakt w sieci.

Są zainteresowani zmienianiem świata na lepsze. Chcą mieć realny wpływ na otoczenie, na firmę.

Są mobilni, niezależni, wręcz potrafią być niepokorni. Niecierpliwi.

W pewnym sensie naturalny dla nich jest tzw. multitasking – potrafią równocześnie z kimś rozmawiać, pisać w mediach społecznościowych i oglądać np. serial. 

Chętnie szukają informacji w internecie, ale też chętnie w nim dzielą się swoimi opiniami. To obejmuje również tematykę dotyczącą pracodawców oraz potencjalnych przełożonych.

Chcą się rozwijać i mieć dobrą atmosferę w pracy.

Chcą szefa, który będzie otwarty, odpowiedzialny i pomocny. Potrzebują szacunku, rozwoju i doceniania.

Największą chyba różnicą w stosunku do innych pokoleń jest sposób komunikowania się:

Otwarcie komunikują swoje potrzeby.

W pracy potrzebują informacji zwrotnych – częstych i szybkich. Na podobnych zasadach, według których komunikują się w sieci.

Komunikacja wirtualna jest dla nich naturalna.

 

Czy jest się czego bać?

Nie.

Wystarczy nie traktować ich jak wrogów. Wystarczy zrozumieć.

Co możesz zrobić, aby współpraca z pracownikami z generacji Zet dobrze się układała?

  • Pokaż, że o nich dbasz
  • Daj im się rozwijać
  • Zapewnij aby mogli uczyć się nowych rzeczy i nie stać w miejscu
  • Pokaż jasną ścieżkę kariery
  • Dbaj o dobre relacje poprzez wzmacniającą informację zwrotną, dbanie o poczucie wartości
  • Daj im możliwość pracy w zespole, wpływu na sytuację
  • Dbaj o dobrą atmosferę
  • Skorzystaj z ich umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami – Ty też możesz się od nich uczyć

 

, , , , , , , ,