Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy.
Jak będzie wyglądać codzienność w życiu zawodowym, gdy w firmach pojawiać się będzie coraz więcej przedstawicieli tej generacji?
Od jakiegoś czasu w różnych źródłach pojawia się sporo obaw przed młodymi Z-tkami. A to, że są roszczeniowi, że niestabilni, że nie potrafią się skoncentrować, że ciężko się z nimi porozumieć.
Skutkiem tego pracodawcy i managerowie często podchodzą do nich nieufnie.
Pokolenie z – jakie jest?
Urodzeni po 1995r. (choć niektóre źródła podają, że po 2000r.).
Nie znają świata bez internetu i mediów społecznościowych, świetnie znają cyfrowe technologie – to ich naturalne środowisko. Kontakt bezpośredni wypierany jest przez kontakt w sieci.
Są zainteresowani zmienianiem świata na lepsze. Chcą mieć realny wpływ na otoczenie, na firmę.
Są mobilni, niezależni, wręcz potrafią być niepokorni. Niecierpliwi.
W pewnym sensie naturalny dla nich jest tzw. multitasking – potrafią równocześnie z kimś rozmawiać, pisać w mediach społecznościowych i oglądać np. serial.
Chętnie szukają informacji w internecie, ale też chętnie w nim dzielą się swoimi opiniami. To obejmuje również tematykę dotyczącą pracodawców oraz potencjalnych przełożonych.
Chcą się rozwijać i mieć dobrą atmosferę w pracy.
Chcą szefa, który będzie otwarty, odpowiedzialny i pomocny. Potrzebują szacunku, rozwoju i doceniania.
Największą chyba różnicą w stosunku do innych pokoleń jest sposób komunikowania się:
Otwarcie komunikują swoje potrzeby.
W pracy potrzebują informacji zwrotnych – częstych i szybkich. Na podobnych zasadach, według których komunikują się w sieci.
Komunikacja wirtualna jest dla nich naturalna.
Czy jest się czego bać?
Nie.
Wystarczy nie traktować ich jak wrogów. Wystarczy zrozumieć.
Co możesz zrobić, aby współpraca z pracownikami z generacji Zet dobrze się układała?
- Pokaż, że o nich dbasz
- Daj im się rozwijać
- Zapewnij aby mogli uczyć się nowych rzeczy i nie stać w miejscu
- Pokaż jasną ścieżkę kariery
- Dbaj o dobre relacje poprzez wzmacniającą informację zwrotną, dbanie o poczucie wartości
- Daj im możliwość pracy w zespole, wpływu na sytuację
- Dbaj o dobrą atmosferę
- Skorzystaj z ich umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami – Ty też możesz się od nich uczyć