Zdarzyło Ci się kiedyś, że jednym zdaniem lub słowem ktoś podciął Ci skrzydła?
Szczególnie w sytuacji, gdy masz poczucie, że osiągnąłeś coś naprawdę istotnego lub że to, co zrobiłeś jest ważne albo gdy włożyłeś spory wysiłek, aby doprowadzić do pożądanego i korzystnego dla firmy rezultatu?
To się zdarza – czasem jest to działanie celowe, a czasem zupełnie niezamierzone. To się zdarza również Twoim pracownikom. To, co robisz jako manager, to co i w jaki sposób mówisz do swoich pracowników wywiera na nich wpływ.
OD CZASU DO CZASU
Jedną z istotnych kompetencji managera jest motywowanie ludzi.
Nie da się motywować bez połączenia tego z komunikacją, ze sposobem udzielania informacji zwrotnej.
Nie da się motywować, jeśli informację zwrotną będziesz stosować raz lub dwa razy w roku, np. przy okazji oceny pracownika.
NIE PSUJ
Bardzo łatwo można popsuć dobry efekt wykonanego przez pracownika zadania.
Przykładem takiej sytuacji może być zdawkowe skwitowanie przez managera: „Dobra robota” i…
.
.
.
I tyle.
Inny przykład, to stwierdzenie:
– „Generalnie dobrze, ale następnym razem postaraj się … [tu cokolwiek, co według managera pracownik powinien zrobić lepiej, więcej, czy bardziej]”.
Pierwszy przykład pokazuje pracownikowi, że jego wysiłek w zasadzie nic dla managera nie znaczy.
W drugim natomiast pierwotna pochwała jest skasowana przez „ale” i dla pracownika oznacza, że ma się bardziej przyłożyć do pracy.
Z SENSEM
Pamiętaj o tym, że z perspektywy Twoich ludzi wysiłek włożony w ich działania może być dużo większy niż z Twojego punktu widzenia.
Weź to pod uwagę przy udzielaniu informacji zwrotnej swoim pracownikom i włącz do niej tych kilka poniższych reguł:
- Podaj kontekst
- Pokaż to, że widzisz efekty
- Podkreśl to, że doceniasz
- Pokaż sens ich pracy
- Rób to osobiście, nie za pośrednictwem środków elektronicznych
- Rób to częściej
- Podkreślaj swoje uznanie
Nawet negatywna informacja zwrotna może dać pozytywny efekt – jeśli skupisz się na działaniach zamiast na osobie, wyjaśnisz w sposób prosty i racjonalny, uzasadnisz swoją opinię i podejdziesz do pracownika z empatią.
Używaj informacji zwrotnej na co dzień – to świetna metoda na doskonalenie umiejętności, rozwój i budowanie zaangażowania.