11 stycznia 2022 beata

INFORMACJA ZWROTNA A MOTYWACJA

 

Zdarzyło Ci się kiedyś, że jednym zdaniem lub słowem ktoś podciął Ci skrzydła?

Szczególnie w sytuacji, gdy masz poczucie, że osiągnąłeś coś naprawdę istotnego lub że to, co zrobiłeś jest ważne albo gdy włożyłeś spory wysiłek, aby doprowadzić do pożądanego i korzystnego dla firmy rezultatu?

To się zdarza – czasem jest to działanie celowe, a czasem zupełnie niezamierzone. To się zdarza również Twoim pracownikom. To, co robisz jako manager, to co i w jaki sposób mówisz do swoich pracowników wywiera na nich wpływ.

OD CZASU DO CZASU

Jedną z istotnych kompetencji managera jest motywowanie ludzi.

Nie da się motywować bez połączenia tego z komunikacją, ze sposobem udzielania informacji zwrotnej.

Nie da się motywować, jeśli informację zwrotną będziesz stosować raz lub dwa razy w roku, np. przy okazji oceny pracownika.

 

NIE PSUJ

Bardzo łatwo można popsuć dobry efekt wykonanego przez pracownika zadania.

Przykładem takiej sytuacji może być zdawkowe skwitowanie przez managera: „Dobra robota” i…

.

.

.

I tyle.

Inny przykład, to stwierdzenie:

– „Generalnie dobrze, ale następnym razem postaraj się … [tu cokolwiek, co według managera pracownik powinien zrobić lepiej, więcej, czy bardziej]”.

Pierwszy przykład pokazuje pracownikowi, że jego wysiłek w zasadzie nic dla managera nie znaczy.

W drugim natomiast pierwotna pochwała jest skasowana przez „ale” i dla pracownika oznacza, że ma się bardziej przyłożyć do pracy.

 

Z SENSEM

Pamiętaj o tym, że z perspektywy Twoich ludzi wysiłek włożony w ich działania może być dużo większy niż z Twojego punktu widzenia.

Weź to pod uwagę przy udzielaniu informacji zwrotnej swoim pracownikom i włącz do niej tych kilka poniższych reguł:

  • Podaj kontekst
  • Pokaż to, że widzisz efekty
  • Podkreśl to, że doceniasz
  • Pokaż sens ich pracy
  • Rób to osobiście, nie za pośrednictwem środków elektronicznych
  • Rób to częściej
  • Podkreślaj swoje uznanie

Nawet negatywna informacja zwrotna może dać pozytywny efekt – jeśli skupisz się na działaniach zamiast na osobie, wyjaśnisz w sposób prosty i racjonalny, uzasadnisz swoją opinię i podejdziesz do pracownika z empatią.

Używaj informacji zwrotnej na co dzień – to świetna metoda na doskonalenie umiejętności, rozwój i budowanie zaangażowania.

, , , , , , , , ,