Pokaż mi, jak traktujesz swoich pracowników, a powiem Ci jakim managerem jesteś.
– Wziąłeś urlop, jak wiedziałeś, że to i to jest do zrobienia?!
– Jak myślisz, za co ja ci płacę?!
– Nie interesuje mnie. Praca musi być wykonana!
Lub trochę łagodniej:
– Wiesz, generalnie za pracę dostajesz wynagrodzenie, więc skoro teraz trzeba zrobić te rzeczy, no to chyba oczywiste, że je musisz zrobić.
Taką retorykę zdarza się słyszeć w firmach od managerów, na różnych szczeblach i to wcale nierzadko.
TYLE ILE MUSZĘ
Do czego to doprowadzi,?
Otóż spadnie motywacja, a ludzie będą pracować tylko w takim zakresie, w jakim muszą. Na poziomie niezbędnego minimum, bo skoro ciągle słyszą komunikaty od szefa – poganiacza, to skupiają się na tym, aby znaleźć sposób, jak sobie z nim poradzić, jak uniknąć sytuacji, w których znowu wyjedzie z takimi tekstami. Nie będą wcale pracowali bardziej, lepiej. A wraz z wybiciem czasu końca pracy, będą już w drzwiach wyjściowych. Nic dziwnego. W takiej atmosferze i w takim stylu zarządzania ludzie przyjmą postawę unikającą i obronną.
LICZY SIĘ PODEJŚCIE
Co można zrobić, aby pracownicy pracowali faktycznie bardziej efektywnie?
Warto zmienić podejście do zarządzania i włączyć do niego kilka bardzo istotnych umiejętności, które mają wpływ na poziom motywacji ludzi do pracy:
- docenianie i dostrzeganie potrzeb pracowników
- słuchanie ludzi i budowanie zaufania
- szacunek i zrozumienie
- wsparcie i rozwój
- równowaga między życiem osobistym i zawodowym
I PERSPEKTYWA
Czy to jest łatwe do wdrożenia?
Nie jest to takie oczywiste. Często zapominamy to, czego doświadczyliśmy na własnej skórze, jako pracownicy i wchodząc w rolę managera powielamy te same błędy, które popełniali nasi szefowie w stosunku do nas.
Czasem patrzymy na nasz zespół przez pryzmat własnego postrzegania świata, nie biorąc pod uwagę, że nasi pracownicy mogą mieć (i mają) różne od naszego podejście i perspektywę. I do tego praktycznie każdy inną.
A jednak zdarzają się na świecie prawdziwi liderzy. Ty też możesz nim zostać. Jeśli chcesz.