Jak coś robisz, rób to dobrze.
Jak zarządzasz ludźmi, zarządzaj dobrze.
Co jest najbardziej istotnym aspektem bycia managerem?
Fakt, że manager zarządza ludźmi.
I warto o tym pamiętać.
Lider sam nie zrobi wszystkiego, co leży w jego zakresie odpowiedzialności. Znakomitą większość zadań wykonują członkowie jego zespołu.
Dobry manager zdaje sobie sprawę, że potrzebuje skutecznych pracowników. Sam nie jest w stanie wiele zdziałać bez dobrego zespołu.
Fakt, że firma nakłada na managera cele do osiągnięcia nie oznacza, że zespół pełni wobec lidera funkcję służebną w kwestii realizacji. To lider pełni tę funkcję wobec zespołu.
W nowoczesnej firmie nie ma już miejsca na tradycyjny model zarządzania. Odchodzi się od autokratycznego modelu zarządzania, gdzie odpowiedzialność za podejmowane decyzje leży wyłącznie na kadrze managerskiej.
W nowoczesnych organizacjach pojawia się model „servant leadership”
Tacy liderzy koncentrują się przede wszystkim na potrzebach innych – pracowników, klientów, współpracowników wewnątrz firmy – przed swoimi własnymi. Znają perspektywę podejścia swojego zespołu, dają wsparcie jego członkom, jakiego potrzebują po to, aby pomóc im w realizacji ich zadań i celów indywidualnych. Włączają pracowników w proces podejmowania decyzji, budują poczucie wspólnoty w zespole. Taka postawa prowadzi do większego zaangażowania, buduje silniejsze zaufanie i relacje między członkami zespołu, liderem i ich interesariuszami. Pobudza kreatywność i wzmacnia proaktywne postawy. A to z kolei znacznie zwiększa innowacyjność.
Od czego możesz zacząć budować swoją postawę “servant leadership” ?
Szanuj pracownika swego jak siebie samego.
Szacunek ludzi do Ciebie nie jest Ci należny tylko dlatego, że jesteś managerem. Na szacunek ludzi musisz zapracować.