Bycie managerem to umiejętność sprawnego poruszania się w kilku różnych bytach i czasoprzestrzeniach.
Z jednej strony manager musi w zakresie swojej odpowiedzialności realizować cele biznesowe firmy. Z drugiej strony umieć współpracować z innymi managerami. Z trzeciej – kierować ludźmi. Z czwartej – umieć dostrzegać krótkoterminowe realia, ryzyka, możliwości. A z piątej – mieć długoterminową wizję i potrafić do niej dotrzeć.
SZÓSTY BYT
Od pewnego czasu jest też szósty byt – świat zmienności i niepewności oraz niespodziewanych wydarzeń.
W tych okolicznościach manager musi umieć przewidywać zmiany, dostosowywać działania tak, aby je uprzedzać, modyfikować przyjętą strategię i wizję.
Pogodzenie tych wszystkich perspektyw jest nie lada sztuką, a nabycie takiej umiejętności zabiera trochę czasu.
5 PODSTAWOWYCH DZIAŁAŃ MANAGERA
Peter F. Drucker wskazuje na pięć podstawowych działań, które są wspólne dla wszystkich managerów (bez względu na obszar działania, funkcję, czy pozycję):
- Ustalanie celów
- Organizowanie
- Motywowanie i informowanie
- Mierzenie efektów
- Rozwijanie ludzi
W każdym z tych działań można uzyskać dobry i zły efekt. W sposób zamierzony, celowy, jak też nie zdając sobie z tego sprawy.
Przed managerem stoi pełno wyzwań, którym musi sprostać. Zależności i konsekwencji, z którymi musi sobie poradzić.
Rzeczywistość managera jest skomplikowana.
RYZYKA BŁĘDÓW W DZIAŁANIACH
Ustawienie celów w zespole niespójne ze strategią firmy generuje ryzyko porażki przedsiębiorstwa.
Nieodpowiednie motywowanie, przekazywanie niepełnych informacji nie pozwala wykorzystać w pełni i na optymalnym poziomie zasobów organizacji.
Nieumiejętne organizowanie może skutkować przydzieleniem niewłaściwych zasobów i kompetencji do zadań.
Brak właściwych mierników zaburza ocenę stanu faktycznego i ogranicza możliwość przewidywania i zapobiegania ryzykom biznesowym.
Nierozwijanie ludzi prowadzi do utraty satysfakcji (lub jej nieosiągnięcia) pracowników i w efekcie obniżenia wydajności pracy oraz słabszych rezultatów.